Heeft u een magnesiumtekort ?

Moe, stress, krampen, hartkloppingen, misschien heeft u wel een te kort aan magnesium ?

Waarom is magnesium noodzakelijk ?

Meer dan de helft van dit mineraal bevindt zich in de botten waar het calcium helpt vast zetten. 25% wordt door de spieren gebruikt om hun samentrekking te reguleren.
De rest wordt verdeeld over de hersenen, het hart, de lever en de nieren. Het is dus op vele niveaus actief en het reguleert de transmissie van de zenuwimpulsen, het hartritme en de darmtransit.

Magnesium is HET anti-stress mineraal, maar is eveneens essentieel voor vele functies van ons organisme.

Ons lichaam bezit geen reserve aan magnesium, het is dus belangrijk om het elke dag van magnesium te voorzien !

Welke zijn de kenmerken van een tekort aan magnesium ?

Die zijn veelvuldig en heel verschillend : krampen in de kuiten, de dijen of de tenen, trillen van de oogleden, lastige benen, ongevoeligheid of prikkels in de ledematen (bvb de handen), dagelijkse stress (zenuwachtigheid, prikkelbaarheid of vermoeidheid), gevoel van uitputting, geen eetlust, misselijkheid of braken of zelfs gastro-intestinale krampen, tandengeknars, hartkloppingen, hoofdpijn.

Heeft u één of meerdere van deze symptomen ?

Misschien hebt u wel een tekort aan magnesium. Vraag raad aan uw arts of apotheker.

Hoe komen we aan een magnesiumtekort ?

Een onevenwichtige voeding, een dieet, stress, oververmoeidheid, sommige geneesmiddelen, zwangerschap, alcohol of een intense sportactiviteit kunnen een magnesiumverlies met zich meebrengen.

In welke voeding is er magnesium te vinden ?

Een gevarieerde en evenwichtige voeding zou voor voldoende magnesium moeten zorgen. Jammer genoeg is dit niet het geval, meer dan 80% van de bevolking heeft een magnesiumtekort.

Wanneer u een tekort aan magnesium heeft moet u ingrijpen. De voeding waarin het meest magnesium te vinden is, is chocolade, peulvruchten (linzen, bonen) maar ook volkoren granen.

Oliehoudend fruit zoals amandelen en noten en ook groene groenten (broccoli, spinazie, sla, rucola,…) krijgen de voorkeur. Men mag tevens niet vergeten dat natuurlijk mineraalwater ook rijk aan magnesium is (Hepar, Contrex, San Pellegrino,..).

Stoom uw groenten en let op met alcohol.

Zijn de voedingssupplementen echt noodzakelijk ?

Aansluitend op uw voeding is het soms aangeraden om een magnesium supplementenkuur te volgen.

Bij de keuze supplementen vraagt u best raad aan uw apotheker want alle voedingssupplementen zijn niet gelijk en hebben niet dezelfde efficiëntie.